تالش سبز

شهر من در دل من جا داری

تالش سبز

شهر من در دل من جا داری

تالش

                                  

    تالش نام یکی از تیره‌های آریایی است که سکونت گاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل در ایران ادامه                 

دارد.

در استان گیلان زبان خود را حفظ کرده‌اند. منطقه شمالی تالش را ولایت گشتاسفی)تالش گشتاسبی) نامیده می‌شد که امروزه در جمهوری آذربایجان قرار دارد. 

تالش، سرزمینی که در روزگاران کهن به منطقه وسیعی گفته می‌شد که از شمال با آلبانیای قفقاز، و از شرق به دریای خزر و از جنوب به اسپیه‌رو یا سپیدرود و از آن به حدود مارلیک یا عمارلوی کنونی می‌رسید و از غرب نیز دشت و پهنه اردبیل، مغان و منطقة کوهستانی نیر و سراب را دربر می‌گرفت.

تالشی‌ها در نیمه دوم قرن هجدهم بعد از کشته شدن نادرشاه و آغاز هرج و مرج در ایران استقلال خود را به دست آوردن و حکومت خوانین تالشی را تاسیس کردند و شهر لنکران را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمودند. ناگفته نماند که لنکران از قدیمترین زمان تا به حال مرکز سکونت تالشی‌ها به شمار می‌رود.در سال ۱۸۱۳ میلادی با امضای عهدنامه گلستان بخشی از تالش به روسیه پیوست ودر سال ۱۸۲۸ میلادی با امضای عهدنامه ترکمن چای این پیوند تصویب و تثبیت گردید تالشی‌ها به دو قسمت تقسیم شدند. یک قسمت آن تحت سلطه روسیه و بخش دیگر آن تحت حاکمیت دولت ایران قرار گرفت. البته این بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب تالشان می‌باشد.  

   

  منبع: اینترنت

نظرات 2 + ارسال نظر
ستاره جمعه 24 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:32 ب.ظ

منتظر مطالب جدید شما هستیم.منتظر مطالب جدید شما هستیم.

saeed چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:55 ب.ظ http://lookpositive.mihanblog.com/

سلام.

مطالب وبلاگتو خوندم. وبلاگ قشنگ و مفیدی داری . امیدوارم خسته نباشی و به کارت خوب ادامه بدی و وبت هم از اینی که هست بهتر بشه .

راستی اگه هم دوست داشتی می تونیم با همدیگه تبادل لینک داشته باشیم .

آدرس سایت من : http://lookpositive.mihanblog.com/r => عنوان : (`•–• بیا تو تفریح •–•´)

هر وقت لینک ما رو قرار دادی سریعاً از طریق آیدی یا قسمت ارتباط با ما تو سایت به ما اطلاع بده که ما هم لینک شما رو اضافه کنیم .

موفق و موید باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد